Thursday, January 17, 2019

PROGRAM CINTA & CELIK Al-QUR'AN

πŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡Ύ
πŸ•‹πŸ•ŒπŸ“–πŸ•‹πŸ•ŒπŸ“–πŸ•‹πŸ•ŒπŸ“–

 Ψ¨ِΨ³ۡΩ€Ω€Ω€Ω€Ω€Ω€Ω€Ω€Ω€Ω…ِ Ω±Ω„Ω„Ω‡ِ Ω±Ω„Ψ±َّΨ­ۡΩ€Ω…َΩ€ٰΩ†ِ Ω±Ω„Ψ±َّΨ­ِΩ€Ω€Ω€Ω€Ω€Ω€Ω€ΩŠΩ…

Ψ§Ω„Ψ³Ω„Ψ§Ω… ΨΉΩ„ΩŠΩƒΩ… ΩˆΨ±Ψ­Ω…Ψ© Ψ§Ω„Ω„Ω‡ ΩˆΨ¨Ψ±ΩƒΨ§ΨͺΩ‡..

Ψ§َΩ„Ω„َّΩ‡ُΩ…َّ Ψ΅َΩ„ِّ ΨΉَΩ„َΩ‰ Ψ³َيِّΨ―ِΩ†َΨ§ Ω…ُΨ­َΩ…َّΨ―ٍ وَΨΉَΩ„َΩ‰ Ψ’Ω„ِ Ψ³َيِّΨ―ِΩ†َΨ§ Ω…ُΨ­َΩ…َّΨ―ٍ

 πŸ’šπŸ’šπŸ’šπŸ’šπŸ’šπŸ’šπŸ’šπŸ’šπŸ’š
-----------------------------------------------------
πŸ’š  PROGRAM CINTA & CELIK  Al-QUR'AN  πŸ’‘
----------------------------------------------------
πŸ’‘πŸ’‘πŸ’‘πŸ’‘πŸ’‘πŸ’‘πŸ’‘πŸ’‘πŸ’‘

Kuliah Subuh Siri No.892
πŸ—“ KHAMIS
11/JamadilAwal /1440H
17/JAN/2019
Surah ke 10 [ Yunus : 109 Ayat ]
[ Ayat : 91 - 100 ]

 πŸ“š Sila rujuk tafsir ibnu kathir.πŸ“

Jom kita baca 10 baris Ayat setiap hari, Semuga ia akan membawa  Rahmat hidayah petunjuk Allah SWT , terbuka luasnya pintu-pintu rezeki dan memberi impak keberkatan didalam kehidupan kita ,In Sha Allah.
πŸ“–Celik Al-Quran.πŸ“

Sabda Rasulullah SAW.

 Bacalah Al- Quran ,Sesungguhnya ia akan datang dihari kiamat sebagai Syafa'at kepada pembacanya
[ HR Muslim ] .

Sebaik - baik kamu ialah yang belajar Al- Qur'an dan mengajarkannya
[ HR Bukhari: 5027 ]

 Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat
[ HR  Ahmad, Bukhari, Tarmidzi ]

πŸ“–πŸ’‘πŸ“–πŸ’‘πŸ“–πŸ’‘πŸ“–πŸ’‘πŸ“–

FIRMAN ALLAH SWT yang bermaksud:

πŸ’‘Al-FātiΔ₯ah:1 - Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

πŸ’‘Δ€li `Imrān:138 - (Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia, dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.

πŸ’‘Al-Qamar:17 - Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?

πŸ’‘Al-Baqarah:269 - Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.

πŸ’‘Fāţir:28 - Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.

πŸ’‘Fāţir:29 - Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian;

πŸ’‘Fāţir:30 - Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambahi mereka dari limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya).

πŸ’‘Fāţir:31 - Dan Al-Quran yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) ialah yang benar (segala-galanya) yang tetap mengesahkan Kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan sedalam-dalamnya akan keadaan sekalian hambaNya, lagi Maha Melihat dan memerhatikan.

πŸ’‘Fāţir:32 - Kemudian Kami jadikan Al-Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dari kalangan hamba-hamba Kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran Al-Quran), dan di antaranya ada yang bersikap sederhana, dan di antaranya pula ada yang mendahului (orang lain) dalam berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dari Allah semata-mata).

πŸ’‘Al-'Anbyā':35 - Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.

Firman ALLAH SWT yang bermaksud;

πŸ“–YΕ«nus:91 - (Allah berfirman): "Adakah sekarang (baharu engkau beriman), padahal sesungguhnya engkau dari dahulu telah kufur derhaka, dan engkau telahpun menjadi dari orang-orang yang melakukan kerosakan?.

πŸ“–YΕ«nus:92 - "Maka pada hari ini, Kami biarkan engkau (hai Firaun) terlepas dengan badanmu (yang tidak bernyawa, daripada ditelan laut), untuk menjadi tanda bagi orang-orang yang di belakangmu (supaya mereka mengambil itibar). Dan (ingatlah) sesungguhnya kebanyakan manusia lalai daripada (memerhati dan memikirkan) tanda-tanda kekuasaan Kami!".

πŸ“–YΕ«nus:93 - Dan sesungguhnya Kami telah menempatkan Bani Israil di negeri yang baik (sesudah Kami binasakan Firaun), dan Kami mengurniakan mereka dengan benda-benda yang baik. Maka mereka tidak berselisihan (mengenai Nabi Muhammad melainkan) setelah datang kepada mereka pengetahuan (dari bukti-bukti yang nyata). Sesungguhnya Tuhanmu akan menghukum di antara mereka pada hari kiamat tentang apa yang mereka perselisihan itu.

πŸ“–YΕ«nus:94 - Oleh sebab itu, sekiranya engkau (wahai Muhammad) merasa ragu-ragu tentang apa yang Kami turukan kepadamu, maka bertanyalah kepada orang-orang yang membaca kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu (kerana mereka mengetahui kebenarannya). Sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran dari Tuhanmu, maka jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan yang ragu-ragu.

πŸ“–YΕ«nus:95 - Dan jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan yang mendustakan ayat-ayat Allah, kerana dengan itu engkau akan menjadi dari orang-orang yang rugi.

πŸ“–YΕ«nus:96 - Sesungguhnya orang-orang yang telah ditetapkan atas mereka hukuman Tuhanmu (dengan azab), mereka tidak akan beriman:

πŸ“–YΕ«nus:97 - Walaupun datang kepada mereka segala jenis keterangan dan tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah dan kebenaran Rasul-rasulNya), sehingga mereka melihat azab yang tidak terperi sakitnya.

πŸ“–YΕ«nus:98 - (Dengan kisah Firaun itu) maka ada baiknya kalau (penduduk) sesebuah negeri beriman (sebelum mereka ditimpa azab), supaya imannya itu mendatangkan manfaat menyelamatkannya. Hanya kaum Nabi Yunus sahaja yang telah berbuat demikian - ketika mereka beriman, Kami elakkan azab sengsara yang membawa kehinaan dalam kehidupan dunia dari menimpa mereka, dan Kami berikan mereka menikmati kesenangan sehingga ke suatu masa (yang Kami tentukan).

πŸ“–YΕ«nus:99 - Dan (bukanlah tanggungjawabmu wahai Muhammad menjadikan seluruh umat manusia beriman), jika Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekalian manusia yang ada di bumi. (Janganlah engkau bersedih hati tentang kedegilan orang-orang yang ingkar itu; kalau Tuhan tidak menghendaki) maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?

πŸ“–YΕ«nus:100 - Dan tiadalah sebarang kuasa bagi seseorang untuk beriman melainkan dengan izin Allah (melalui undang-undang dan peraturanNya); dan Allah menimpakan azab atas orang-orang yang tidak mahu memahami (perintah-perintahNya).


πŸŽ“ Teknokrat Muslim πŸ“–

πŸ“šπŸ“šπŸ“šπŸ“šπŸ“šπŸ“šπŸ“šπŸ“šπŸ“š

πŸ“–πŸŒπŸ›°πŸ“–πŸŒπŸ›°πŸ“–πŸŒπŸ›°

1 comment:

  1. salam,

    kenapa kalau tinggalkan komen atau pertanyaan, admin/pemilik blog ni tak jawab ye?

    ReplyDelete