Wednesday, November 14, 2012

Untuk Motivasi Bersama Oleh Prof. Muhaya

1. Salah satu sebab kita merasa susah, sakit hati, stress, marah, dendam, kecewa dalam urusan dunaiwi kerana tidak menekankan mendapat ikhlas dalam setiap amalan. Orang yg ikhlas hanya mengharp Allah, maka tak pelru manusia maka akan tenang . Semoga tahun baru ini bukan setakat kita membaca doa tapi berazam dan buat keputusan utk ikhlas dan mendisiplinkan diri mendapat ikhlas dengan mencari ilmu.
 2. Mulai hari ini hentikan bahasa" saya down, orang buat saya down, " ini. Semua melambangkan kelemahan dan kurang yakin diri. Tentu hasil kehidupan amat lemah. Tingkatkan keyakinan diri dengan mendekatkan diri pada Allah. Jangan bergantung pada manusia untuk kebahagiaan . Bergantung pada Allah.
3. Setiap Kali peristiwa negatif berlaku pada kita, kita boleh pilih utk menjadi mangsa keadaan dan rasa kasihan pada diri, Atau memilih untuk belajar Dari situasi dan lebih dekat pada Allah. Pilihan dan persepsi kita menentukan kualiti kehidupan.
4. Bila kita sayang diri kita , kita Akan sayang pada semua orang, emosi kita terhadap orang lain adalah cermin emosi kita terhadap diri kita.
5. Orang ingat mati Akan buat baik, Akan lemah lembut,tiada dendam, tidak Ada masa cari Salah orang Tapi sibuk memperbetulkan diri, taat pada Allah dan Muka manis pada semua orang dan tidak Akan panjang Angan angan.
6. Orang yang sentiasa melihat diri tidak Akan Perasan Kesilapan orang, maka tak perlu sabar dgn karenah orang, sebaliknya belajar Dari tindakan orang lain. Jika kita selalu nampak Salah orang bererti kita tidak melihat diri maka memang banyak Kesilapan diri sendiri. Apa di Taip itu minda kita.
http://www.facebook.com/profdrmuhaya
 

No comments:

Post a Comment