Sunday, April 24, 2011

MUHASABAH BUAT DIRIKU YANG SANGAT2 MALAS SOLAT BERJEMAAH DI MASJID

Mengapa aku malas pergi memenuhi saf2 di masjid u sembahyan berjemaah, tetapi kalau saf2 majlis hiburan mudah sungguh aku ingin penuhkan???Adakah ganjaran y dijanjikan Allah y telah disampaikan melalui Rasulullah saw tidak cukup menarik???

1.Pahala 27 x ganda daripada sembahyang seorang diri.

2.Setiap langkahan ke masjid adalah penghapus DOSA

3.Seandainya manusia tahu pahala mengumandangkan azan dan berada di saf pertama, pasti mereka akan berebut2 mencabut undi u berada di saf pertama.

4.Orang y pulang dari masjid selepas menunaikn sembahyang berjemaah rahmat Allah akan mengiringi ke rumahnya.

5.Pemuda y terpaut hatinya dgn masjid adalah salah seorang drpd 7 golongan y akan berada di bawah naugan Allah dimana tiada naugan selain naugan ALLAH dhari pembalasan sperti y disebut dlm hadis.

6.Dalam hadis ada menyatakan: Orang y mengAMEENkan bacaan fatihah imam serentak dgn ameen para malaikat dlm solat berjemaah,nescaya segala dosa2nya y telah lalu akan diampunkan

Apakah aku tidak yakin dengan ini semua?????????????????????????????????????????????

Mungkin segala ganjaran ini aku terima sebagai maklumat, tetapi bukan sebagai satu KEYAKINAN. Mungkinkah ini halangan2nya:

1.Adakah hati aku tergolong didalam hati2 y cintakan dunia dan takutkan mati?

2.Adakah hati aku diselaputi dgn dosa hasil drpd hiburan2 dan rancangan2 TV y melalaikan sehingga hatiku berasa jauh dari Rumah ALLAH walaupun rumahku dgn masjid hanya beberapa langkah shj?

3.Adakah hati aku terlalai dgn keamanan dan kententeraman y dinikmati?

4.Adakah hati aku terlalai dgn teknologi y canggih?

5.Atau keyakinan dan keimanan aku telah rapuh?

6.Atau dosa2ku dapat mnjadi pembantu aku dlm menahan azab kubur?

7.Atau aku dah banyak pahala?

8.Atau telinga ku telah disumbatkan dengan lagu2 y melalaikan sehingga laugan azan tidak bisa mengerakkan hatiku u pergi ke Masjid?

9. Ataupun aku akan diusung ke masjid hanya u disembahyangkan JENAZAH aku disana?????????????????

Bila difikir2kan rupa2nya bukan Mata aku yang tidak nampak masjid...Bukan pula rumah aku jauh dari Masjid,hari2 aku lalu depan masjid. Tapi MATA HATIKU TELAH BUTA dan HATI AKU YANG JAUH u pergi ke sana.Istighfar banyak2 wahai diriku y MALAS

Sumbangan Ashaari Cha-e April 24 at 1:02am

No comments:

Post a Comment